Jedním z prostředků, jak chránit svůj automobil před krádeží je leptání čísla karoserie tzv. VIN kódu na skla motorového vozidla. Vyhodnocení Policie ČR a testy pojišťoven prokázali, že vyznačení čísla VIN na vozidle znamená až 60 % snížení krádeží a návratnost zcizených vozidel se zvyšuje na 80 %.
Číslo VIN je jediným mezinárodním identifikátorem vozidla. Podle čísla VIN na skle Policie a veřejnost může jednoznačně a kdykoliv bez otevření kapoty identifikovat vozidlo. Zloději musí po krádeži vyměnit všechny okna, což je drahé a podezřelé. Po výměně skel nelze již auto prodat jako nehavarované.
Pomocí speciální sady, která obsahuje šest šablon, tubu s leptací pastou, 2 výstražné nálepky, 1 snímací fólii, štětec, registrační kartičku a návod k leptání, si sami označíte svůj vůz VIN kódem.
Tato metoda je schválena Ministerstvem dopravy ČR pod číslem certifikátu 2594.
I Vy se můžete pomocí ujistit, že Váš vůz není kradený: www.automobil.cz/odcizene
Tracking V je výkonný systém, umožňující off-line i on-line sledování a řízení provozu vozidel. Je založen na využití systému GPS (Globální Polohový Systém) a technologie AVL (Automatická Lokalizace Vozidla). Byl vytvořen pro všechny, kteří chtějí mít přehled a kontrolu nad svým vozovým parkem. Jeho hlavní funkcí je zefektivnění využití vozidel a s tím spojené snížení nákladů.
Veškeré údaje o pohybu vozidla se zaznamenávají do "černé skříňky". Po dojezdu vozidla je možno pomocí sériového kabelu načíst data do řídícího počítače, kde jsou dále zpracována a vyhodnocena. To je doplněno možností vytvářet elektronickou knihu jízd.
Tvoří ji 12-ti kanálový GPS přijímač s kapacitou paměti až 400 000 záznamů a konfigurovatelným intervalem záznamu. Mezi nahrávané údaje patří mimo základních (datum, čas, rychlost, vzdálenost, azimut, poloha, nadmořská výška a počet satelitů ve výhledu) i údaj o stavu dvou libovolně zapojených vstupů (např. zapnutí houkačky, otevření dveří nákladového prostoru, ...). Flexibilita podtrhuje různé možnosti využití. Díky malým rozměrům (120 x 80 x 29 mm) ho lze snadno a skrytě nainstalovat do vozidla. Je odolný proti vlhkosti, nízkým i vysokým teplotám a otřesům.
K vyčtení dat z vozidlové jednotky potřebujeme notebook se sériovým výstupem RS232 a datovým kabelem (je součástí dodávky), nebo můžeme jednotku z auta odpojit a přenést ji k stolnímu PC a zde data přes sériový port vyčíst.
Na dispečerském počítači je nainstalován uživatelsky příjemný software v českém jazyce určený pro WIN 95/98, ME, NT, 2000 a XP. (Pro úplnou instalaci všech map Evropy je potřeba cca 4.5 GB volného místa na disku. Pro instalaci pouze mapy České republiky je potřeba 165 MB.) Mapový software pokrývá území České republiky a západní Evropy do úrovně ulic ve větších městech. Ten umožňuje zpracování a vyhodnocení nahraných dat z vozidla. Mezi jeho nejdůležitější funkce patří zobrazování projetých tras, přehrávání pohybu vozidel. a přehled statistických údajů. Ve vozidlové jednotce lze pomocí SW nastavit interval ukládání. |
|
Další funkcí je příprava dat pro elektronickou knihu jízd. Kniha jízd se tvoří z uložených informací (datum, čas, poloha atd.). Software umožňuje export dat do softwarů pro vedení evidence a zpracování veškerých údajů souvisejících s provozem vozidel, například do SPZ 2005 od Milk Computers. Celý systém pracuje automaticky, řidiči nedává možnost zasáhnout do ukládaných dat a výsledkem jsou tak přesné, nezkreslené údaje.
U osobních, nákladních automobilů a autobusů se dva transpondery pevně namontují viditelně v levém a pravém rohu palubní desky, těsně pod přední sklo.U motocyklů se skrytě umístí 1 ks transponderu. Další mikročipy si majitel může nainstalovat na libovolná (tajná) místa, čímž zvyšuje možnost a spolehlivost identifikace v případě odcizení. Viditelné označení chrání i preventivně. Kódy těchto čipů jsou spolu s údaji o majiteli a o vozidle zaregistrovány v Centrální databázi ČR a zároveň v OCIS. Při zjištění ztráty vozidla oznámí majitel toto telefonicky databance a ta předá informace státním orgánům a ostatním institucím, které se zabývají vyhledáváním odcizených vozidel. Kdokoli, např. kupující ojetého vozu, může učinit dotaz na Centrální databázi, zda vozidlo nebo jeho část není nahlášeno jako odcizené. |
|
Většina odcizených vozidel se již nikdy nevrátí ke svému majiteli, neboť nejsou žádným způsobem specificky označena a byly jim v krátké době po odcizení změněny nebo odstraněny běžné identifikační znaky (SPZ, VIN, číslo motoru, barva karoserie apod., nebyla-li ovšem rozebrána "na díly"). Taková, později nalezená vozidla, u kterých chybí nebo nesouhlasí SPZ, VIN, číslo motoru nebo barva aj., soustřeďuje Policie ČR na odstavných parkovištích a jen málokdy lze zjistit pravého majitele vozidla. |
|
Označení automobilu mikročipy spočívá v instalaci pasivních mikročipů do vozidla, včetně zaregistrování jejich číselných kódů, údajů o majiteli a vozidle do mezinárodního informačního systému "OCIS"(open car information system). ČR se zapojila do systému v roce 1996. Základním cílem OCIS je boj proti mezinárodní organizované kriminalitě v oblasti krádeží motorových vozidel. V systému jsou registrována nejen vozidla podle údajů uvedených v technickém průkazu, ale i vozidla označená mikročipy, mikročipy OCIS, bezpečnostním značením skel Cebia-OCIS a další, např. vozidla vybavovaná vyhledávacím systémem LO-JACK. Při registraci je automaticky prověřeno vozidlo i u všech partnerů OCIS. Do aktivit systému OCIS jsou dnes zapojeny tyto státy: ČR, SR, Polsko, Maďarsko, SRN, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, Francie, Belgie, Dánsko, Finsko, Švédsko, Nizozemsko, Portugalsko, Španělsko, Velká Británie, USA a Kanada.
V České republice při pátrání po odcizených vozidlech označených mikročipy a zaregistrovaných v informačním systému OCIS spolupracují:
Tento výkonný systém, umožňující off-line i on-line sledování a řízení provozu vozidel je založen na využití systému GPS (Globální Polohový Systém) a technologie AVL (Automatická Lokalizace Vozidla). Byl vytvořen pro všechny, kteří chtějí mít přehled a kontrolu nad svým vozovým parkem. Jeho hlavní funkcí je zefektivnění využití vozidel a s tím spojené snížení nákladů. Veškeré údaje o pohybu vozidla se zaznamenávají do "černé skříňky". Po dojezdu vozidla je možno pomocí sériového kabelu načíst data do řídícího počítače, kde jsou dále zpracována a vyhodnocena. To je doplněno možností vytvářet elektronickou knihu jízd. |
|
Vozidlovou jednotku tvoří 12-ti kanálový GPS přijímač s kapacitou paměti až 400 000 záznamů a konfigurovatelným intervalem záznamu. Mezi nahrávané údaje patří mimo základních (datum, čas, rychlost, vzdálenost, azimut, poloha, nadmořská výška a počet satelitů ve výhledu) i údaj o stavu dvou libovolně zapojených vstupů (např. zapnutí houkačky, otevření dveří nákladového prostoru, ...). Flexibilita podtrhuje různé možnosti využití.
Díky malým rozměrům (120 x 80 x 29 mm) ho lze snadno a skrytě nainstalovat do vozidla. Je odolný proti vlhkosti, nízkým i vysokým teplotám a otřesům.
Vyhodnocovací pracoviště je vybaveno mapovým softwarem v českém jazyce, který umožňuje vyhodnocení a zpracování načtených dat. Další funkcí je i příprava dat pro elektronickou knihu jízd.
Celý systém pracuje automaticky, řidiči nedává možnost zasáhnout do ukládaných dat a výsledkem jsou tak přesné, nezkreslené údaje.